tirsdag, februar 09, 2010

Bibellesing

På lørdag var temaet på ungdomsforeninga i Betania "Hvorfor og hvordan lese i Bibelen". Jeg var mest interssert i "hvordan" delen, og Gunnar Johnstad kom med noen gode råd:
- lese i sammenheng
- lese under bønn
- lese fra alle deler av bibelen
- lete etter Kristus i alle tekstene
- bibelen ble i utgangspunkt lest i felleskap

Jeg hadde lyst å spørre om litt av hvert etterpå:
- Er det noen bøker i Bibelen som er viktigere å lese enn andre, på den måten at vi burde lese de oftere?
- Går det an å lese for mye i bibelen på egenhånd? Burde vi først og fremst lese sammen (på møter, i bibelgrupper)?

Tidligere i år kom jeg over en bibelleseplan jeg hadde lyst å prøve. Den innebærer at man har et bokmerke for hver dag, og leser i en type bøker for hver ukedag. På den måten får man lest fra hele bibelen, uten å bli sittende fast i Mosebøkene eller Jeremia i flere måneder. Samtidig er det ikke krise om man glemmer å lese en dag (det skjer!), som det kan være i mer strukturerte planer.
Mandag: Mosebøkene
Tirsdag: Evangeliene + Apostlenes gjerninger
Onsdag: Historiske bøker i GT
Torsdag: Profetene i GT
Fredag: Brevene i NT + Apostlenes gjerninger
Lørdag: Salmene, Job, Ordspråkene, Forkynneren, Salomos høysang
Søndag: valgfritt/søndagens tekst

Hentet fra Between Two Worlds
Flere bibelleseplaner 1
Flere bibelleseplaner 2

Jeg sa jeg hadde lyst å prøve. Det får vente litt, for den tingen jeg glemte hjemme når jeg flytta, var selvfølgelig bibelen. Det er godt det fantes et ny-testament det jeg bor. Det var kanskje godt, for jeg fikk en pause fra Jeremia. Det er lenge sida jeg har lest i evangeliene, og teksten virker "ny" når jeg leser den på nynorsk.

Hvis du bruker en bibelleseplan, hva synes du fungerer?
Og hvorfor er det så vanskelig å snakke om det vi har hørt etter møtet?

1 kommentar:

  1. Hei Marit! Godt å lese at du lever:)

    Jeg tviler egentlig på at det går an å lese for mye i Bibelen på egenhånd - så fremt en ikke danner seg merkelige oppfatninger av hva troen går ut på, men det er jo vanskelig hvis en faktisk leser det som står i Bibelen, det er jo der troen virkelig beskrives best! Om en leser under bønn er det jo også en stor trygghet i det; at Den Hellige Ånd får jobbe med Ordet vi leser.

    Ang det å snakke om det vi har hørt på møtet, så tror jeg det egentlig bare er å begynne. Hvis en starter, har ofte andre tanker. Og så har man en samtale. Om ingen starter samtalen, vil den jo heller aldri eksistere. Jeg tror det er veldig lurt å snakke sammen om det vi hører og leser - fordi vi hører og leser litt ulikt og legger merke til ulike ting. Samt selvfølgelig for å rydde opp i spørsmål og sånt:)

    SvarSlett

visninger