tirsdag, august 07, 2012

Gloser som er nyttige å kunne på tur

Jeg har akkurat kommet hjem fra to uker i Russland. Underveis på turen skulle jeg ønske jeg hadde kunnet mer russisk. Samtidig så har jeg fått pratet litt med ganske mange på russisk, til tross for mitt veldig begrensede ordforråd.

Det er utrolig hvor langt man kommer med noen få ord - og motet til å prate. Det er forskjeller mellom ulike språk og land - hvor villige innbyggerne er til å prøve å forstå en utlending som prøver å kommunisere. Både i Sør-Amerika og i Russland opplevde jeg at folk var veldig takknemlige og tilgivende på forsøk på å snakket språket.

I tillegg til noen grunnord - så synes jeg det er nyttig med en lommeordbok - eller enda bedre - en reiseparlør. Og jeg har forsøkt å ha med en liten notisbok hvor jeg kan skrive ned ord jeg hører mye - men ikke forstår, eller ord jeg prøver å lære meg underveis.

Under har jeg samlet opp de ordene jeg brukte mest og de jeg savnet mest under turen. Neste gang turen går til et land der jeg ikke kan språket - så skal jeg iallefall være klar med denne lista.

Uthevede ord er de orda jeg synes er viktigst, i tillegg til at det viktigste kommer først.

Grunnleggende

hei (ofte flere former)
takk
ja
nei
ikke
unnskyld (sorry)
unnskyld (excuse me)

unnskyld (kelner)
please
vær så god/ingen årsak/velbekomme
god dag
god morgen
god kveld
god natt

Diverse viktige ord

toalett
minibank

flyplass / togstasjon / busstasjon / metro
gate
matbutikk
museum
restaurant
postkontor
kirke

Mat og drikke

vann
med / uten kullsyre
jus

 - eple
 - appelsin
 - fersken
ost
melk
kaffe
te
brød
løk
poteter
ris
kylling
svinekjøtt
storfekjøtt
lam/sauekjøtt
fisk
suppe
salat
frokost
lunsj
middag
iskrem
(resten trenger man en god reiseordbok til...)

Tallord

1 til 10
endelse på -ten-tallene
endelse på -ti-tallene
100
1000

Spørreord

Hvor mye (koster det)?
Hvor?
Hvordan?
Hva?
Det?
Når?
Hvem?

Tid

minutt
time
dag
måned
år

Adjektiv

bra/god
dårlig
varm / kald
pen/fin/vakker
stor / liten

mye / lite
rask (iallefall om tog)
kort / lenge (om tid)
få / mange

Presentasjon

Jeg heter ...
Hva heter du?
Jeg kommer fra Norge.

Hvor kommer du fra?
Hvor bor du?
Jeg er student (eller annet yrke)

Om språk

Forstår / forstår ikke
Navnet på språket
Engelsk
...
Jeg snakker (ikke / lite) ...
Snakker du ...?
Hva er det?
Hva heter det på ...?
En gang til, please.
Saktere.

Hvilke er de viktigste ordene å kunne for deg når du er ute å reiser?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

visninger