fredag, november 13, 2009

Litt anti-janteblogging

I sommer var jeg på kunstutstilling og tenkte mye på forholdet mellom kultur og tro. Som når kristendommen får mindre innflytelse i Norge, hvordan påvirker det kulturen?

LS i sommer snakket noen av oss om ulike kulturer og land vi hadde vært i. Og vi snakket om hva som er bra og mindre bra med vår egen kultur. Det er ikke bare andre kulturer som har trekk som kan være ødeleggende. Om noen ungdommer sliter med å finne én ting de er gode til eller én ting de liker med seg selv, er ikke kulturen helt sunn.

Jeg har lett for å se hva andre er gode til og så sammenligner jeg meg selv med andre. Jeg synes det er vanskeligere å finne ting jeg liker med meg selv. Så for å ta opp et internett-meme fra i sommer og prøve på litt kulturforandring, så har laget denne lista over ting jeg kan like med meg selv:

Ting jeg liker om meg selv:
1. Engelsktalende: Et av mine værste fag på skolen har blitt et språk jeg mestrer og som gir meg nye impulser og masse glede.
2. Utforskende: Jeg dro til USA som utveksligsstudent for å forstå landet som har så stor innflytelse, men som gjør så mye uforståelig sett med norske øyne. Jeg studerer data fordi det er rundt på alle kanter, men veldig få veit hvordan det virker. Jeg prøver å forstå den andre sida.
3. Tar ordet i store sammenhenger. Lurer jeg på noe, så er det sikkert noen andre som lurer på det samme. Og det blir jo ikke noe diskusjon om ingen sier noe, tenker jeg mens jeg er livredd for å ha sagt noe dumt.
4. Hjelpsom: jeg hjelper gjerne til å rydde inn oppvaska, finner ut noe på nettet for deg eller deler det jeg veit.
5. Lesende: jeg er glad i å lese, kan lese godt og leser mye.
6. Oppmuntrer: jeg skriver lapper, kommenterer, lager kortbøker...
7. Gjennomtenkt: Av og til buser jeg ut med ting. Men vanligvis har jeg tenkt lenge, på alle sider, omformulert meg og omformulert meg igjen.
8. Leter etter sammenhenger: Jeg elsker allusjoner. Det er fantastisk når et bregrep i ett fag kan gi mer mening til konsept i et annet fagfelt. Og av og til finner jeg sammenhenger som egentlig ikke er der.
9. Integritet: Jeg tar toget istedet for fly, selv om det tar lengre tid, jeg spiser mindre kjøtt, fordi jeg vil bruke mindre ressurser. Er jeg overbevist om noe, så lar jeg det få konsekvenser.
10. Jeg kan nyte øyeblikket. God mat, noe som er stilig laga eller en fin blomst.

Har du lyst, får du gjerne lage din egen liste på bloggen din eller et annet sted.

2 kommentarer:

  1. For en god idé, en bra liste du har laget også. du er virkelig gjennomtenkt ja. :) jeg ble inspirert.

    SvarSlett
  2. Jag gillade den listan :). Den stämmer inpå mitt intryck av dig :) Så bra du är på sätta ord på det...jag tycker det är svårt å skriva en sån lista om mig. Iallfall så tror jag att jag behöver en hel del mod för å publicera det...;)

    SvarSlett

visninger