mandag, november 09, 2009

En liten RSS-intro

Jeg har brukt mail og lest nettsider ganske lenge. Jeg har brukt oppslagsverk og lest nyheter. Men en dag fant jeg en RSS-leser, og det var da livet på nett forandret seg.

En RSS-leser er en måte å abonnere på blogger og nettsider. Man får beskjed når det kommer nye innlegg og kan lese innleggene enten i leseren eller gå til bloggen/nettsida. I tillegg går det an å spare innlegg. Det er spesielt bra å ha en RSS-leser når man har lyst å følge blogger som sjelden poster nye innlegg eller når en følger mange blogger.

RSS-leseren min er kanskje den nest viktigste nett-tjenesten jeg benytter, utenom epost. Der følger jeg med venners blogger, samfunnsdebatt, teknologidebatt og blogger innenfor temaer jeg er interessert i. Jeg har ikke lenger samme behov for TV og nyheter, for de tingene som interesserer meg har ofte noen bloggere allerede skrevet om.

Det er mange RSS-lesere å velge mellom: Bloglines, Google Reader og en haug andre. Jeg bruker Bloglines og synes beta-utgaven funker ganske greit. Jeg skal gi en liten beskrivelse i hvordan du kan bruke Bloglines til å lese blogger. Om du vil ha en annen RSS-leser, så er det sikkert beskrivelser der ute på webben om hvordan en går fram.

Bloglines i noen enkle steg:
1. Gå til http://www.bloglines.com/. Skriv inn epostadresse og passord. Du vil få en mail: åpne den og klikk på lenken, så blir du bekreftet som bruker.

2. På venstre side i Bloglinesskjermen er det en knapp som heter "Add". I midtfeltet kan en da skrive inn i "Blog or Feed URL"-feltet adressa til en blogg eller nettside man vil følge, og trykke på "Subscribe". Du kan jo begynne med meg: maritane.blogspot.com.
Da kommer det av og til opp flere bokser med navnet til bloggen (det er flere forskjellige rss-feeds). Jeg pleier å huke av i den med flest andre brukere. Det spiller vanligvis ikke noen stor rolle hva du velger.
Dersom det bare er en boks, huk av denne.
Noen blogger har ikke RSS-feeds og da vil du får beskjed at Bloglines ikke finner noe feed. Det er ikke så mye å gjøre med det.
Instillingene lenger ned går fint an å stå som de er. Trykk nederst på "Subscribe".

3. For å lett kunne abonnere på blogger en kommer over: Trykk på linken til venstre som heter "Easy Subscribe Bookmarklet" og følg istruksjonene i forhold til hvilken nettleser du har. Da kan du bare trykke på bokmerket neste gang du vil legge til en blogg i leseren.

4. For å finne blogger å lese kan du trykke på lenka til venstre som heter "Top 1000". Det er de 1000 mest abonnerte bloggene i Bloglines, og har alt fra mat til data til strikking. En kan også finne blogger å lese i blogginnlegg, i blogglister (som til høyre her på bloggen) og i blogglistene til bloggene i blogglista her osv.

5. Jeg liker betaversjonen av Bloglines best. Den får du ved å bytte ut "www" med "beta" og logge inn med samme brukernavn og passord. Betaversjonen gjør at en kan markere enkeltinnlegg som lest, uten å lese alle innleggene fra en blogg på en gang.

6. Det går an å lage grupper/mapper for å organisere bloggene. Jeg har mapper for venner, humor, teknologi, blogger jeg prioriterer og blogger jeg prioriterer ned når jeg har mindre tid.

7. Det er lov å slette blogger i leseren når en ikke lenger vil lese dem. Det er lov å hoppe over innlegg. Det er lov å trykke på "Mark all feeds read". Det er lov å ha blogger på prøve, før en veit om en har lyst å lese de eller ikke.

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

visninger