onsdag, april 26, 2006

There's so much to tell...

... but the worlds are so far apart.

Det er hva jeg tenker naar jeg setter meg ned for aa skrive paa bloggen min paa norsk. Akkurat naa hadde det vaert lettere for meg aa skrive paa engelsk, men jeg veit at saa snart jeg er hjemme igjen i Norge, vil jeg utrykke meg best paa norsk. Saa da blir det norsk...

For meg er Arizona og Norge to helt forskjellige verdener. Mange ganger denne uka har jeg proevd aa fortelle hvordan jeg har det, hva jeg gjoer osv. for vennene mine her. Jeg tror jeg har klart det, men det har tatt tid, ord og krefter for aa faa det til. Skal jeg forklare og sammenligne bensinpriser og kjoering her og i Norge, maa jeg regne om fra liter til gallons, fra kilometer til miles, fra kroner til dollar, og egentlig skulle jeg vel ha tatt med noe om prisnivaaet i Norge. I allefall maa jeg nevne skattene... Det tar tid aa forklare ting, og bensin er en av de enkle - det er bare aa regne om. Midnattsol og moerketid er vanskeligere (det er ikke bekmoerkt hele vinteren), det at jeg er ettaaring i Misjonssambandet er enda vanskeligere...

Og saa er ikke jeg den samme her og hjemme... det er det kanskje ikke saa mange som forstaar. Ting som hoeres bra ut her, fungerer ikke noedvendigvis hjemme og motsatt. I saanne saker, trur jeg det bare er jeg som innerst inne veit hva som er rett for meg aa gjoere i de ulike kulturene. Det er litt slitsomt, men ogsaa godt aa vite at det er flere maater aa gjoere ting paa, og at det ikke noedvendigvis er feil aa gjoere det paa en annen maate.

Det var noen tanker om det aa krysse grensene...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

visninger