mandag, mai 15, 2006

God vinter og dårlig vinter

I går tenkte jeg at vi har to typer vinter her i Troms. Jeg satt i bilen gjennom Lavangsdalen og det snødde...
Hva er egentlig vinter? Er det når det snør? Når det er jul? Når kalenderen viser januar? Ikke veit jeg.
Jeg har hørt at når vi feiere jul i mørke, kulde og vinter, er det sommer og sol sør i verden. Så det har vel ingenting med jul å gjøre.

Høst og vår er så greie årstider. De kommer en gang i året (maksimum to), og selv om våren kan være over på noen få dager, betegner det på en grei måte hele semesteret fram til eksamen. Da er eet er helt tydelig hva som skjer. Om våren våkner plantene til liv igjen, om det er i Troms eller lengre sør. Forresten, ikke i Arizona. Der visna de bort om sommeren av varmen...

Det er mørkt om vinteren og lyst om sommeren. Det er kanskje fasiten! Men hva når det er meldt snøstorm 17. mai, kan du kalle det sommer? Eller når snøen kommer på en gjestevisitt i begynnelsen av september?

I Arizona har de "bad summer" (hot), høst, nice summer, vår. De får kalle de gamle som kommer ned i den gode sommeren winter visitors så mye de bare vil. Her har vi god vinter og dårlig vinter. God vinter er snø (hvor all måkinga er gjort), noen kuldegrader og klart. Eller en deilig vår-vinter med fantastisk skiføre og sol nok til at en må huske både solbriller og solkrem. Dårlig vinter: det er slaps i februar, snøen som ikke har kommet i november (men mørket og regnet og kulda har) og selvfølgelig snyvær og frisk bris på 17. mai.

Etter en vår som har forført meg til å tro jeg bor på helt andre breddegrader enn jeg gjør, reising i USA og så til slutt ei uke med sommer i Oslo, ble jeg satt på plass i går. Sol, snø og lyset ute fikk meg til å forstå at jeg bor i Troms. Og det var deilig å se det snø helt uten å tenke på mørketida...

Etter en god vinter, får vi ta en liten, dårlig en.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

visninger