fredag, juni 20, 2008

Bash, gnu, gcc, grep...

Jeg kommer meg visst ikke unna disse...

Ikke at det er opensource - jeg er stor fan av OpenOffice, og er glad i alternativer til de "største" (heia firefox!).
Ikke at de godt kan høre hjemme i litt Rufusaktige miljøer (om du har tenkt på å stille et teknisk spørsmål på nettet - les dette først).

Jeg vokste opp med Apple. Lenge før Windows var noe folk flest visste hva var, hadde vi denne flotte maskina med farger, vinduer og søppelmappe. Tegneprogrammet var bedre enn Paint noen gang vil bli, og en kunne virkelig gjøre masse artig i tekstbehandleren. Målet mitt var å kunne gjøre mest mulig uten musa, med hurtigtastene.

Når mamma og pappa etterhvert fikk en pc i grisehuset var den i svart og hvitt, og utrolig tungvint å utforske. Det var mye artigere å grave så langt ned i kontrollpanelvalga på Mac-en.

For to år siden måtte jeg begynne litt med noe linux-aktig. Jeg få hjelp av en fysikk-student (takk, Isak) for å fikse stien til mappa mi når jeg installerte cygwin på maskina mi. Og etterpå har det blitt mer. Men bare så mye som jeg må. Jeg har blitt som mamma, redd for å ødelegge noe og gjøre noe feil. (Mamma er ikke redd lenger, jeg er ikke modig lenger.)

Jeg er ikke helt 'venn' med kommandolinja. Det har ikke de jeg arbeider hos tatt hensyn til...

Den andre sida: Mange av disse kommandolinjeprogrammene er nyttige og de er utviklet for samfunnet uten å kreve betaling. Målet er at best mulig programmer skal være tilgjengelige for flest mulig ved å samarbeide og bygge på hverandres arbeid. Best mulig - etter det de som skriver programmene verdsetter. Jeg kan skjønne at utviklerne heller vil utvikle programmer, enn å bruke masse tid på å lage grafiske brukergrensesnitt som gjør koden større, bringer med seg flere feil og som ikke er lettere å bruke om en 'kan' det å bruke ei kommandolinje. Og kan utviklerne bruke kommandolinja, burde andre også kunne lære seg det om de gidder.

Så jeg har en jobb foran meg. Jeg kunne da jeg var 9, jeg kan nå og!

For de som ikke forsto så mye (det gjorde ikke jeg heller for et år siden):
Kommandolinje: åpne startmenyen, klikk på kjør...

Tittelen nevner program som gjør ulike ting i Linux. Der du ville klikket på et ikon og krysset av i Windows, må du skrive inn navnet på programmet og de valgene du vil ha. Om du skriver inn feil får du beskjed - men ikke alltid om hva som egentlig skulle stått. De ulike valgene bør du kunne utenat, eller du bør være glad i å lese manualer.

Gcc er en kompilator (oversetter datamaskinprogrammer mennesker skriver til noe som ligner det maskinen forstår). Så når oversetteren må oversettes blir det 'litt' komplisert.

Cygwin er en måte å få Linuxting til å kjøre på Windows. Stien har med organiseringa av "mapper" å gjøre - kan ikke bare dra og droppe vet du.

Rufus er en studentorganisasjon på Universitetet i Tromsø.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

visninger