fredag, juni 13, 2008

Førsteinntrykk fra Sveits

ca 10. juni 2008

Hmm... hva skal jeg skrive?

Hjernen min har ikke funnet ut hvilket språk den skal operere på enda, eller heller: den er lei av å vente på at jeg skal bestemme meg for et språk. Det ideelle hadde vært fransk, men det var nå engang ikke det jeg valgte på ungdomsskolen. Men det har ikke supermarkedet, kantina, studentbolighusholderska eller de som snakker med hverandre på lab-en fått med seg.Italiensk hadde heller ikke vært så dumt, så hadde jg forstått hva de to italienerne jeg spiste lunsj med snakket om. Godt jeg kan litt engelsk – har lest igjennom minst 3 dokumentasjoner om OS-et eCos (embedded configurable OS) og spesifikasjonene til OpenRisc arkitekturen i dag. Regner med at det blir litt lesing av spesifikasjoner for de som jobber på telenor også?

Trodde aldri jeg skulle få bruk for så mye fra arkitekturkurset og OS-kurset, men nå ser det mye greit ut. Jeg er veldig glad for at vi måtte lære MIPS, for alt av synkronisering og alle deler av OS-kurset generelt. Der jeg sitter midt mellom doktorgradsstudenter og folk som er ferdige med mastergradene, prøver veilederen min å få meg til å slappe av: ingen flyttall implementeringer, inget filsystem, singelprossess, bare 10 – 20 linjer assembly av og til... vi får se. Ting har jo vært «enkelt» før og.

Har fått en arbeidsplass rett ved vinduet – stor overgang fra lg-laben på UiT. Nå kan jeg få så mye frisk luft jeg bare vil, og det er lavt støynivå også. Og han som hører på musikk spør meg om det er greit og om det er for høyt...

Jeg har fått rom på en studenthybel. Det har gått bedre enn (ehmm, Silje) visse studenthybler i Tromsø. Det bor 3 andre her også, har pratet med de to som er i byen nå. Har fått pratet endel, fått skyss til butikken og hjelp til diverse (små)ting, som veien til metroen... Rommet er stort (og tomt) og kjøkkenet overraskende appetittelig i forhold til at det bor 3 her som snart skal ha eksamen.

I går var jeg på butikken, ja. Hadde litt vansker med å finne matbutikken, det var ett litt stort senter... Fant endel mat (men ikke mjøl...) og ble skikkelig imponert over frukt og grønt delen. Her måtte kassafolka jammen kunne mange PLU-koder eller hva det heter. Da jeg kom til kassa fant jeg ut at jeg ikke hadde forstått systemet – jeg ble send tilbake for å veie og merke frukten selv... så i tillegg til å lære data og fransk, må jeg pugge PLU-koder i sommer. Skal ha mer medlidenhet med kassafolk neste gang jeg handler frukt i Norge.

Jeg trodde sveitsere var verdensmestere i miljøvennlighet. Men søppelet sorteres bedre i Tromsø enn på studenthybelen her.

Jeg trodde jeg måtte tidlig opp og være veldig presis, men jeg kan komme og gå når jeg vil, og snart får jeg nøkkelkort – så dette blir som hjemme.

Men de er glad i landbruk og husdyr.

Og det er fotball EM.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

visninger