mandag, juni 23, 2008

Kryssord, dyr og æsj-æsj-ost

Der er mye jeg har lyst å skrive på bloggen, men det blir liksom ikke tid til det. Ikke om jeg veit om det er så interessant for alle andre men det er viktig for meg å ta vare på minnene herfra. Så turene jeg var på i helga blir det kanskje noe om seinere i uka...

Vi er en gjeng som spiser lunsj sammen, og etter maten er det alltid tid for kaffe og kryssord. Sudoku blir vennlig foreslått som et alternativ for oss som ikke snakker så mye fransk. På fredag fant jeg ut at det var interessant å følge med når de løste kryssordet, for da både uttalte de og skrev ordene. Jeg har ikke helt knekt den koden med uttale her enda. I dag var det enda bedre - jeg forsto faktisk endel av kryssordet: originares - nativs, cliché - stereotype, ponie - shetland... det beste av alt var denne: vase. Ja det er akkurat det samme på norsk, og på 4 bokstaver blir det urne. Så jeg kan noe, men jeg veit ikke om det fungerer på fransk...

Nær meg er det en hage med dyr i. En dag jeg gikk forbi, så det ut som noen gjeitekillinger og en grisunge jaget av en hund. Og det var faktisk det det var. I dag fikk jeg tatt bilde og klødd geitekillingen litt.

Selv om jeg har vokst opp i huset hvor den første Jarlsbergosten ble laget på 1800-tallet (dokumentasjon kan skaffes på forespørsel), var det ikke stort rom for ulike oster hjemme. Jeg var så kresen at jeg ikke ville ha Jarlsberg, unntatt på Grandiosaen. Mamma fikk alltid høre det når ho hadde kjøpt annen ost en Norvegia. Ho var (er?) den eneste som har sansen for Ridderost, Roquefort og Nordmanna-ost. Normannaost gikk under navnet æsj-æsj-ost. Jeg trodde jeg kanskje hadde blitt litt modigere – så i dag når jeg kjøpte ny ost prøvde jeg Gruyere, en skikkelig, sveitsisk ost. Hmm – tror ikke det blir så mye av den på rundstykkene mine framover. Jeg fant ut at det gikk an å lage scones med ost i, og det var slettes ikke værst, men jeg håper de andre i huset også har lyst på en smak...

I tillegg til scones, har jeg laget kakao (for å bruke opp melk), og middag for noen dager framover (for å bruke bønner og grønnsaker før de blir dårlige). Plutselig sto jeg midt oppi avriming av fryseren. (Hvorfor må jeg alltid blande meg borti tette vasker, frysere og kjøkkenvifter?) Har et åpna tomatsausglass igjen å bruke før jeg har full kontroll.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

visninger