lørdag, juni 28, 2008

Lunch time! - og franskleksjon

Jeg må i det minste komme meg på jobb så tidlig at jeg får gjort endel vettugt før klokka 12. Da er det nemlig tid for lunsj. Det er er gjeng med 5-15 fra lab-en som pleier å spise sammen. Noen er med oftere enn andre. Her venter vi på noen - og studerer verdenskartet.

Lunsj er seriøse greier. Jeg vil vel kalle det middag - og det er det det er for meg. Salat eller suppe, hovedrett og frukt, noen velger heller en kald salat istedet for hovedrett. Det er god mat: variert, europeisk, iallefall-ikke-Toro-mat. Og det er heller ikke så dyrt.

Ved bordet snakker alle fransk. Det hender de sier noe på engelsk til meg, eller oftere at jeg spør om noe på engelsk, men etter to setninger er det tilbake på fransk. Jeg prøver å forstå, men oftest gjør jeg ikke det.

Etterpå er det tid for kaffe og kryssord.
Vi går til en annen kafe for å kjøpe kaffe - går på omgang å kjøpe til alle. Her er det en som prøver å snik-se på kryssordet før de andre.

De første to ukene ble Sudoku-oppgava foreslått som alternativ for meg og en japaner som heller ikke kan fransk. Men en dag fant jeg ut at det var mer interessant med kryssordet. Først sier de ordet, så skriver de det, så det var en måte jeg kunne lære meg litt uttale på.

Neste dag fant jeg ut at jeg faktisk forsto endel. Vase = urne kunne stått i et norsk kryssord. Originare = natifs går an å forstå... Seinere har jeg kunnet bidra litt... et ord kanskje i hvert kryssord. Men jeg MÅ sitte sånn at jeg kan lese ordene, eller ha min egen avis.

Etter ca halvannen time er det på tide å jobbe litt mer.

(De dårlige bildene er helt og holdent min feil.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

visninger