lørdag, juni 21, 2008

En liten statusrapport

Ute lukter det nyslått eng.

Arbeidet går greit (gjennomsnittelig iallefall). Når jeg begynner på en oppgave virker den veldig vanskelig. Etter endel lesing, litt prøving og noen spørsmål går det mye bedre. Så tar det litt tid før alt er riktig og alle feil funnet og rettet. Det er skikkelig artig når alt fungerer og en kommer et steg videre.

Jeg prøver å komme meg på jobb mellom åtte og ni engang. Vekkerklokka står på før sju... Så blir det litt arbeid, før en god og lang lunsj-pause klokka 12 (innlegg kommer snart). Jeg drar hjem i seks - sju-tida, kanskje handler jeg på vegen hjem. Så er jeg på nettet, lager meg litt mat og prater litt med Beke, før det er på tide å legge meg... Dagene går fort, men det er kjekt.

I går var det fest for alle som jobber med eller studerer informatikk eller kommunikasjonsteknologi. I femtida og utover var det pizza utendørs på universitetsområdet. Det var kjekt å se folk fra en annen side. Endel nasjonaliteter klumpet seg sammen, mens andre ikke kommuniserte så sterkt hvor de kom fra. Jeg traff en amerikaner, og vi fikk delt litt felles frustrasjoner over språket. Å tyde muntlig fransk er som å tolke autografer - de to- tre første bokstavene er tydelige, resten bare forsvinner... Professoren på laben mimret om da han var på interrail i nord-Sverige. Jeg hadde med meg kamera på skolen, men la det igjen på lab-en.

Da jeg kom hjem var jeg skikkelig trøtt. Jeg var glad Tyskland ledet ved pause, og mens jeg prøvde å sovne fikk jeg med meg utviklinga av kampen ved å høre tutinga, heiinga og svakt TV-ene som stod på alle steder. Portugiserne har gitt mye lyd fra seg om kveldene. Men når det var over v ar det merkelig stille. Enten så er det ikke så mange tyskere her, eller så feirer de med måte...

Folk har begynt å hinte om at det finnes doktorer her, og i dag ble jeg mer eller mindre sendt av gårde av de jeg jobber med. Det var greit å finne frem (sveitsisk kollektivtraffikk!), og var ikke så lenge å vente selv om det var legevakt. Jeg har visstnok et eller annet virus (regnet med det), og jeg fikk noen medisiner (de må lindre litt iallefall). Han jeg kjøpte medisiner av snakket bare fransk, men det gikk bra det og. Pakningsvedlegga er på tysk, fransk og italiensk, så jeg har fått frisket opp litt tysk.

I morra har jeg lyst ut på tur. Jeg kjenner øynene mine trenger en pause fra dataskjermen. Jeg skal ta det rolig, og ha med godt med klær og vann og alt.

Rosene er til ære for mamma - håper rosene hjemme overlevde husvaskinga.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

visninger