tirsdag, juni 24, 2008

Genevesjøen

På lørdag var jeg sår i øynene etter å ha sittet inne for lenge, så jeg måtte ut på tur. Først tog, så båttur over Genevesjøen:


Fjella og sjøen minner meg om deler av Sognefjorden - men med mye blassere farger. Det er ikke et dårlig bilde, fargene var så lyse.

Båten var en gammel hjuldamper. Dette bildet er til ære for pappa - som alltid lærer bort om tekniske ting.

Fra båten, mot der jeg gikk av toget. På tilbakevegen gikk jeg langs sjøen. Så vidt du kan se er det en borg på bildet.

Dette var båten. Det var litt kjøligere ute på sjøen, men jeg rakk å bli solbrent i ansiktet. Ganske fullt av turister.

Etter litt fram og tilbake (og innom en campingplass som ligna en kombinasjon av amerikanske trailer-parks, norske campingplasser og tyrolerhus + masse blomster) var jeg på rett vei. Dagens traktor.

Rôhnen før den renner ut i Geneve-sjøen. Alpene tror jeg i bakgrunnen. Det var fantastisk å gå over broa - en kunne kjenne at vannet var kaldt.

Jeg tok sjansen på at dette var drikkevann. Kaldt og godt!

Jeg gikk igjennom en naturreservat i området der elva renner ut i sjøen. Endel steder var det deilig skygge, andre steder var det lange rette strekker med masse sterk sol.

Jeg så: Stor fisk i elva, lama, hjort og geiter på en gård, øyenstikkere, firfisler, svaner i sjøen og i flukt, frosker og endel andre dyr, insekter og fugler. Fiskene var store. Jeg tror jeg har sett mer dyr på to uker her enn det jeg pleier å se et vanlig år hjemme.

Etter å ha godt lenge og langt, og lenger enn langt kom jeg ut av naturreservatet og fant bebyggelse. Kjøpte jus, sjokolade, chips og is for å kompensere for salt-, vann- og sukkertap. Litt seinere tok jeg en omfattende kattevask av de ukledde deler av kroppen. Bildene av meg selv før dette er sensurert bort.

Dette er ei sykt høy motorvei-bru, selv om det ikke ser sånn ut. Kult.

Dette er slottet/borgen jeg snakket om. Ganske stort det og.

Dette vokste i muren. Flott, ikke sant?

Fin sti.

Her er det trangt. Slottet er bygd i sjøen. Så er det såvidt plass til gangstien, før en mur. Over den lille muren er det plass til to-spora jernbane, før en høyere mur. Der går lokalvegen, og noen steder et hus eller to. Motorveien går høyt oppe i lia. Fasinerende.

Du kan se toget på bildet og. Det gikk flere ganger i timen i hver retning. Det liker jeg.

Fuksiatrær - til ære for mormor. Her hadde de de som parkplanter. Det var vanvittig mye fine blomster og trær, og jeg angrer på at jeg ikke tok flere bilder... tog toget tilbake. Det ble en god tur - 6 timer og halvannen mil i over 25 graders varme.

Snart hjemme - solnedgang over Jura-fjellene i det vestlige Sveits.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

visninger